Hand-out Splinters

Doel:

Het doel van een splinter is gericht slem onderzoeken.

Voorwaarden:
A: Fit,
B: Manche Forcing,
C: Singleton of Renonce in geboden kleur

De splinter is ontwikkeld om slem in troef te onderzoeken, fit is dus noodzakelijk om te mogen splinteren. Heb je nog geen fit, dan ga je eerst op zoek naar fit.

Gezien een splinter gericht is op slemonderzoek, kan je alleen maar splinteren als je in ieder geval genoeg waardes hebt voor de manche. Een splinter is dus MF en slem-inviterend.

Een belangrijk wapen in troefcontracten is het maken van aftroevers. Korte kleuren komen daarbij goed van pas. Het meest waardevol is een korte kleur in een kleur waarin partner weinig punten heeft, dan kunnen de verliezers afgetroefd worden. Het aangeven van een splinter doe je dus vooral zodat partner zijn hand kan waarderen. Heeft hij weinig punten in de korte kleur dan is dat positief, heeft hij veel punten in de korte kleur dan is dat negatief.

Wanneer?
De bekendste splinter is de directe splinter. Bijvoorbeeld:

1♠ p 4♣ = splinter

of:

1♥ p 3♠ = splinter

Maar een indirecte splinter kan ook:

1♣ p 1♠ p
4• = splinter

Of:

1♠ p 2♥ p
4♣ = splinter

Een splinter met tussenbieden kan ook:

1♠ 2♣ 4♣ = splinter

Of:

1♣ p 1♠ 2•
4• = splinter

Wat valt op aan deze splinters?
A: Het bod zit tussen 3 en 4 in de troefkleur
Meestal zit je op 4 niveau, maar het 3♠ bod wanneer harten de troefkleur is, is de uitzondering.

1♠ p 4♣ = splinter
1♥ p 3♠ = splinter

B: Fit vaststellen met sprong
Als de fit nog niet vastgesteld was, is er meestal sprake van een dubbele sprong. De splinter stelt gelijk de troefkleur vast.

1♠ p 4♣ = splinter en dubbele sprong

De uitzondering is wanneer er tussengeboden is, dan is een enkele sprong voldoende, anders kom je te hoog.

1♠ 2♣ 4♣ = splinter en enkele sprong

Als er al fit was vastgesteld hoeft er niet dubbel gesprongen te worden, een enkele sprong is voldoende.

1♣ p 1♠ p
2♠ p 4• = splinter en enkele sprong

C: De fit is steeds in een hoge kleur.
Splinters met fit in een lage kleur kunnen ook wel, maar zijn minder gebruikelijk. Als daar sprake van is, is de fit meestal al vastgesteld.

1♠ p 4♣ = splinter
1♣ p 3♠ = geen splinter

Specifieker
MF en Fit zijn natuurlijk relatieve begrippen, omdat ze afhankelijk zijn van wat partner getoond heeft. Hier gaan we specifieker in op de voorbeelden.

Let op: De korte kleur is nooit een secce aas of heer!

Directe splinter
1♠ p 4♣ = 11-14 punten, 4+kaart ♠ en 0/1♣, bv:
♠ HB93
♥ A82
• HB982
♣ 4

Fit:
Een directe splinter belooft een vierkaart steun. Met 9 troeven samen kan je meer aftroevers maken.

Punten:
11-14

De korte kleur zorgt voor extra speelkracht, dus je kan met iets minder punten al MF bieden.
Waarom is de splinter ook aan de bovenkant gelimiteerd?
Omdat partner geen goed oordeel kan geven over het te halen aantal slagen als hij niet een goed beeld heeft van het gezamenlijke aantal punten.
Wat doe je met een sterkere splinter?
Probeer uitgesteld te bieden. Sommige paren bouwen trucs in waarbij deze handen in het 2NT antwoord zitten bijvoorbeeld.

Dezelfde voorwaarden gelden voor een splinter na tussenbod.
1♠ 2♣ 4♣ = 11-14 punten, 4+kaart ♠ en 0/1♣

Indirecte splinter
1♣ p 1♠ p
4• = 18+ punten, 4 kaart ♠, 0/1•, bv:
♠ AH82
♥ H97
• 3
♣ AHB93

Om MF te kunnen bieden tegenover een bijbod dat 6 punten belooft heb je zelf een zeer sterke hand nodig. Hier hoef je geen 9 kaart fit te beloven, want openaar heeft maar zeer zelden een vijfkaart ♠ (anders had hij die wel geopend).

1♠ p 2♥ p
4♣ = 14+ punten, 4 kaart ♥, 0/1 ♣, bv:
♠ A9832
♥ AVB2
• HB8
♣ 4

Hier heeft partner geen 6+, maar 10+ belooft (en als je 2 over 1 MF speelt zelfs 12+). Een splinter hoeft dus geen 18 punten meer te beloven, een goede opening met 14 punten is genoeg.

1♣ p 1♠ p
2♠ p 4• = 14+ punten, 4+ kaart ♠, 0/1•, bv:
♠ HV972
♥ AH32
• 3
♣ VB9

Openaar is gelimiteerd, 12-14 punten, dus je moet een sterke kaart hebben wil slem een optie zijn. Vaak zal je een vijfkaart ♠ hebben, maar dat is niet verplicht. Als je bijvoorbeeld een goede zijkleur hebt kan een vierkaart ook.

Splinter, ja of nee?
Geeft het volgende biedverloop een splinter aan, of niet?
1: 1♣ p 3♥ = ?

2: 1♠ p 3♥ = ?

3: 1♥ p 4♣ = ?

4: 1NT p 4♣ = ?

5: 1♠ p 2♣ p
3♥ = ?

6: 1♣ p 1♥ p
3♠ = ?

7: 1♠ 2♣ 3♣ = ?

8: 1♥ p 1♠ p
3♣ = ?

9: 1♣ p 1♥ 1♠
3♠ = ?

10: 1♣ p 1♠ p
4♣ = ?

Antwoorden:
1: 1♣ p 3♥ =
Geen splinter, we splinteren niet na een 1 laag opening

2: 1♠ p 3♥ =
Geen splinter, dit is een enkele sprong ipv een dubbele sprong. 4♥ kan je wel afspreken als splinter.

3: 1♥ p 4♣ =
Splinter, dubbele sprong

4: 1NT p 4♣ =
Geen splinter, er is nog geen echte kleur geboden

5: 1♠ p 2♣ p
3♥ =
Geen splinter, dit belooft echte hartens. 4♥ zou je evt af kunnen spreken als splinter

6: 1♣ p 1♥ p
3♠ =
Splinter, dubbele sprong

7: 1♠ 2♣ 3♣ =
Geen splinter, er is geen sprong. 3♣ vraagt om een stop, maar 4♣ is wel splinter.

8: 1♥ p 1♠ p
3♣ =
Geen splinter, dit is 18+ en echt. 4♣ zou wel splinter zijn.

9: 1♣ p 1♥ 1♠
3♠ =
Splinter, het is met sprong na tussenbieden.

10: 1♣ p 1♠ p
4♣ =
Geen splinter, je kan niet meer kort in ♣ zijn na een 1♣ opening.

Reageren op een splinter
Door middel van een splinter geeft partner aan dat hij een goede kaart heeft voor in ieder geval de manche, mogelijk zelfs slem. Hij vertelt ons waar hij kort is, zodat wij onze plaatjes beter op waarde kunnen schatten.

Welke holdings zijn goed of slecht?
Goed om te hebben in partners korte kleur:
– Alleen maar kleintjes, bv: 8743
– Alleen het aas, bv: A753

Slecht om te hebben in partner korte kleur:
– Punten zonder het aas, bv: H543, H102, HB82, HV52, HB102
– Heel veel punten bv: AVB, AHV, AHB4

Middelmatig om te hebben in partners korte kleur:
– Een plaatje, niet aas of heer bv: V862, V1072, VB643
– Aas en plaatje bv: AB92, AH43

Hoe gaan we verder na de splinter?
Als partner een splinter heeft geboden evalueer je je eigen kaart. Dan zijn er in feite 3 opties mogelijk:
1: Je hebt een goede kaart en wil naar slem.
2: Je hebt een slechte kaart en wil afzwaaien.
3: Je hebt een redelijke kaart, maar weet het nog niet zeker.

1: Als je naar slem wil vraag je azen met 4NT. Als er genoeg zijn kies je voor slem of kan je eventueel zelfs groot slem onderzoeken.
Bijvoorbeeld:
1♠ p 4♣ p
4NT = azen vragen

2: Als je een slechte kaart hebt en wil afzwaaien bied je de manche.
Bijvoorbeeld:
1♠ p 4♣ p
4♠ = afzwaaien

3: Als je een redelijke kaart hebt maar het nog niet zeker weet, probeer je partner nog eens mee te laten denken. Was hij minimaal of maximaal voor zijn splinter? Hoe doen we dat dan? Met biedingen in de ruimte tussen de splinter en de manche.
Bijvoorbeeld:
1♠ p 4♣ p
4• = Ik weet het nog niet

Van deze drie opties is de laatste veruit de lastigste, omdat je probeert af te tasten of je genoeg hebt voor slem. Dat gaat wel eens goed en dat gaat wel eens mis. Er wordt veel gevraagd van je kaartwaardering en soms moet je een beetje mazzel hebben.

Oefenen met voorbeelden
Je opent 1♠, partner splintert met 4♣. Wat zou je bieden met de volgende kaarten?

1♠ p 4♣ p
1:
♠ AV1092
♥ AH4
• H3
♣ 942

2:
♠ V9752
♥ A5
• 974
♣ AHB

3:
♠ HB9752
♥ A2
• A2
♣ V42

4:
♠ AB1082
♥ 983
• A3
♣ HB3

5:
♠ HV985
♥ A3
• 94
♣ AB32

Antwoorden
1♠ p 4♣ p
1:
♠ AV1092
♥ AH4
• H3
♣ 942
4NT, azen vragen. Je hebt veel punten en weinig in partners korte kleur. 2 Azen bij partner is genoeg.

2:
♠ V9752
♥ A5
• 974
♣ AHB
4♠, afzwaaien. Je hebt te veel punten in de korte kleur en te veel verliezers in de overige kleuren.

3:
♠ HB9752
♥ A2
• A2
♣ V42
4NT azen vragen. V42 in klaver is niet zo mooi, maar de rest is goud! Partner moet 11-14 punten hebben buiten de klavers, dikke kans dat je slem haalt.

4:
♠ AB1082
♥ 983
• A3
♣ HB3
4♠ afzwaaien. Een vreselijke kaart. Minimaal in punten en de verkeerde punten in klaver.

5:
♠ HV985
♥ A3
• 94
♣ AB32
4♥ Ik weet het niet. Je kaart is redelijk, maar partner heeft nog wel de goede punten nodig. Met 4♥ geef je gelijk aan dat je niets in ruiten hebt.

Plaats een reactie